I 2012 købte jeg en robotplæneklipper. Den var jeg frygtelig glad for. Senere blev jeg lettere irriteret over den. Til sidst, knap 8 år senere, holdt den helt op med at virke. Heldigvis har jeg fået den lavet og nu er jeg frygtelig glad for den igen.
Da vi købte vores første hus i Engsøparken var grunden på 1200 kvadratmeter. Huset var mindre end det jeg bor i i dag, og derfor var græsplænen meget større. Det første år i huset indledte jeg med at rydde græsplænen for mos. Føj for et arbejde. Det var faktisk så slemt at jeg tog et billede af det.
Året efter gjorde jeg det samme stykke arbejde. Den oplevelse kombineret med en tur med en håndskubber to gange ugentligt, gjorde et oplagt at prøve noget nyt. Jeg kastede min kærlighed på en Husqvarna 220 AC.
Velsignelsen fra Husqvarna
I kvarteret var der mange andre, som havde prøvet robotplæneklippere. De fleste var dog blevet slemt skuffet, når robotterne kørte uden for arbejdsområdet eller over til naboen. Jeg lod mig ikke afskrække. Mit valg blev truffet efter noget research på nettet, der indikerede at Husqvarna virkede, mens det meste andet fejlede. (Tre år senere læser jeg ved en tilfældighed, at det hænger sammen med nogen patenter Husqvarna har på robotplæneklipper-teknologi)
Robotten kostede på daværende tidspunkt 13.500 kr. Det er mange penge i sammenligning med en benzindrevet plæneklipper fra Harald Skrald. Sagen var bare den, at jeg satte en utrolig stor pris på min frihed. I tilgift forventede jeg driftsmæssige og vedligeholdelsesmæssige besparelse.
Jeg blev ikke skuffet! Robotten passede græsplænen med meget begrænset indblanding fra min side. Ja, den kunne godt køre i stå af forskellige årsager, men det var snarere en månedlig end en daglig begivenhed. Det var også nemt at gøre noget ved. Maskinen skulle bare lige løftes på plads, der skulle tastes en pindkode og vupti, så spillede det igen.
Det bedste af det hele var dog, at græsplænen blev så flot! Der lå aldrig græsstrå og flød efter en klipning. Endnu bedre, så slap jeg af med alle problemer angående mos. Mos kan åbenbart ikke lide at bliver kørt over så ofte.
Forbandelsen i den nye have
Da vi byggede nyt hus i Engsøparken i 2015 skulle robotten med. Plænen ville blive meget mindre, men det var ikke noget problem. Et batteri bliver også mere slidt med tiden, og på den måde kunne den måske holde længere end de kan normalt.
Nu skulle man tro, at alle muligheder stod åbne for at designe den perfekte have til en robotplæneklipper. Der blev dog begået et par fodfejl. Vi købte en anlægsgartner til at stå for haven, og han fik til opgave at nedlægge tråden til robotten. Vi købte selv hegn til at holde Georg inde. De to ting fik vi ikke koordineret og derfor kørte robotten hele tiden ind i hegnet. Det gav noget larm, men det var til at leve med. Til gengæld var det lidt irriterende, at hvis den ramte i den helt rigtige vinkel, troede robotten den var blevet løftet. Det fik den til at stoppe helt. Herefter skulle den startes manuelt. Det var en tilbagevendende begivenhed flere gange om ugen.
Anlægsgartneren skulle også opsætte vores nedgravede havetrampolin. Den havde vi også haft i det gamle hus og den harmonerede fint med robotten. Havetrampolinen havde nemlig en højde som gjorde, at robotten selv fandt ud af at styre udenom når den blev ramt. Men ak og ve… anlægsgartneren valgte at lave en løsning, hvor trampolinen blev nedsænket på punktfundamenter i stedet for at stå oven på græsset, som den var designet til. Æstetisk en flot løsning, men i virkelig dårlig harmoni med robotten. Nu kunne den dels ikke klippe ud til kanten, men det skete også at den kørte hjulene ned i hullet og sad uhjælpeligt fast. Hjulene kunne sågar risikere at falde af.
En græsplæne vokser i højden med tiden. Det gjorde at problemerne eskalerede. Nogen gange havde jeg oplevelsen af, at robotten skulle hjælper flere gange dagligt. Den tabte ofte begge hjul, kørte store spor i plænen, kørte i stå i hegnet, osv. Det var ved at blive en sand plage. Stadigvæk bedre end at slå græsset selv, men en pinsel i sammenligning med den harmoni, der havde været tidligere. Jeg forsøgte mange forskellige løsninger gennem tiden, men det blev altså aldrig rigtig godt.
Mod lysere tider
Jeg ved ikke hvorfor, men i forbindelse med min skilsmisse, gik der pludselig et lys op for mig. Hvad nu hvis jeg bare kunne udlægge en ny tråd i haven, og slippe af med alle de problemer robotten havde givet mig? Det var da et forsøg værd.
Intellektuelt havde jeg godt regnet ud, at det selvfølgelig ville virke, men jeg var alligevel overrasket over resultatet! Tænk engang at gå i 4 år og blive mere og mere irriteret over noget, som kunne løses med et par timers arbejde en aften.
Det her var efteråret 2019. Kort efter skulle robotten overvintre i skuret. Jeg nåede derfor kun at nyde den problemfri klipning i en kort periode.
Endelig forår – robotten på græs igen
Jeg har min egen politik om, at græsset først skal klippes, når vi er fri af nattefrosten. Det skete relativt sent i år. I slutningen af marts var græsset blevet enormt langt. Endelig så nattefrosten ud til at være passé. Robotten skulle på græs igen.
Det blev dog en stor skuffelse. Robotten ville ikke klippe, og jeg anede ikke hvorfor. Displayet fungerede fint. Der var strøm på batteriet. Ladestationen ville den gerne kommunikere med. Men nej, ingen klipning.
Der var kun ét potentielt problem. Ladestanderen havde et blinkende grønt lys. Det betyder ikke noget for robotten, men det indikerer et problem med signalkablet i græsplænen. Det signalkabel jeg lige havde lagt ud i efteråret og som fungerede så fint. Jeg skiftede til det gamle signalkabel, og så holdt ladestationen op med at blinke. Lige lidt hjalp det med robotten. Den ville altså bare ikke gå i gang med at slå græsset.
Nå, næsten 8 års drift uden at være til service. Det skulle vel ske på et tidspunkt. Jeg fik anbefalet BL Motorservice i Starup og kørte den ud til dem. Inden påske fik jeg klipperen retur. Den havde en eller anden defekt kontakt. Et hyppigt problem på Automower 220 AC. De havde desuden lavet en softwareopdatering, skiftet knive og skiftet noget andet som ville give udslag i mindre støj fra klipperen. Regningen lød på ca. 1.400 kr.
Lokation og reparation af kabelbrud
Med en fungerende robot manglede jeg bare lige at fjerne det sidste problem. Bruddet på det kabel jeg selv havde lagt i efteråret. Jeg havde spurgt dem hos BL Motorservice, hvordan man gjorde. De havde noget specielt udstyr til det, og kunne godt varetage den opgave, hvis jeg havde brug for det. Af en eller anden mærkelig grund takkede jeg nej til det.
Mærkeligt fordi jeg jo ikke anede hvordan jeg skulle løse det. Jo, jeg havde en plan om, at jeg bare kunne frigøre kablet hele vejen rundt og se hvor det var brudt. Det var jo lagt for ganske nyligt, og derfor kunne det vel ikke være så svært.
Da jeg så stod der, og skulle i gang med arbejdet, blev jeg alligevel lidt skeptisk over min plan. Der måtte være en nemmere løsning. YouTube gav følgende resultat:
Hmmm, kunne det være så simpelt som at opfange et signal med en AM radio? Havde jeg monstro en gammel radio, der kunne tage AM i skuret? Hvem ville dog gemme så gammel en radio, der ikke længere er til noget nytte? Det ville sådan en som mig tilsyneladende. Jeg har en dårlig vane med at gemme gammel elektronik, men den her situation er et godt eksempel på hvorfor. Man ved ALDRIG hvornår man har brug for noget gammel elektronik.
Med den her gamle radio fandt jeg lige præcis det sted hvor signalet forsvandt. Det viste sig at signalkablet slet ikke havde noget brud. I stedet var der et hjørne, hvor kablet åbenbart var så svagt, at signalet næsten døde helt ud. Da jeg forsøgte at trække kablet op gik det i stykker, og man kunne tydeligt se, at der havde manglet forbindelse det sted.
Efter reparationen var signalet meget stærkere
Problemerne vil ingen ende tage
Nu skulle alt fungere. Robotten blev sat i ladestanderen og sat på auto. Mandag morgen, 2. påskedag, gik jeg ud for at se den arbejde, men den var ikke i gang. Mærkeligt. Jeg fandt den holdene uden for ladestanderen. Jeg prøvede at sætte den til at klippe, med det resultat at den kørte i 3 sekunder, stoppede, og kørte hjem igen. Nå, hvad kunne der nu være galt? Skiftede program fra Auto til Manuel, for at se hvad der skete. Samme resultat. 3 sekunders klipning, herefter, stilstand…
Den adfærd var der kun én mulig forklaring på. Dødt batteri! Nej, hvor surt. Den havde lige været til service. De havde lige haft den skilt ad, samlet den og testet den, og så dør batteriet efter hjemkomsten. På en helligdag er der ikke meget at gøre, derfor havde jeg god tid til at overveje næste træk. Næste morgen gik jeg igen på YouTube og fandt denne video:
Eftersom jeg succesfuldt har prøvet at udskifte først en drivrem og dernæst en motor på min tørretumbler, synes jeg ikke det der så svært ud. Bestilte et batteri tirsdag morgen. Det ankom onsdag. Skiftet 15 minutter efter jeg havde hentet pakken, og NU kører robotten igen.
Tid til at læne sig tilbage og nyde livet igen
Nu har jeg et reelt håb om, at min robotplæneklipper igen kan gøre sit arbejde uden afbrydelser. Selv med de her udfordringer, vil jeg på det kraftigste anbefale at man anskaffer sig en robotplæneklipper. Det er ganske enkelt alle pengene værd.