Ordblind, nej tak – Bliv bedre til at stave

Er du ordblind eller kender du nogen der er det? Så vil du også vide at det er en “lidelse” som medfølger langt mere end besværet med at læse og stave. NLP kan give dig et værktøj, så du kan blive bedre til at stave, eller måske hjælpe en person, der står dig nær, som har problemer med at stave. Læs denne artikel, for at blive guidet igennem NLP’s stavestrategi, og lær at stave på den nemme måde!

Denne artikel er skrevet for at hjælpe dig med at blive bedre til at stave og slippe for dine staveproblemer. Den er delt op i trin, så du kan printe den ud og bruge den, hvis du eksempelvis gerne vil lære dine børn den strategi der virker bedst. Gennem artiklen vil jeg trække på artiklen om repræsentationssystemerne i NLP, som kort fortalt er: Hvordan vi repræsenterer verden i billeder, lyde, følelser, smag og lugt, både i vores omverden (eksternt) og i vores hjerne (internt). Dernæst trækkes der også på artiklen om strategier i NLP, som kort fortalt er: hvordan vi sammenkæder interne og eksterne repræsentationer til handlinger. Da NLP primært er opbygget gennem studiet af mennesker der er excellente i deres præstation, så vil du kunne genkende meget af artiklen i forvejen, selvom du ikke har noget kendskab til NLP. Det er noget vi allerede gør i forvejen, NLP sætter bare i struktur, så andre kan lære at gøre det samme.

Inden vi tager hul på selve strategien vil jeg kort forklare hvor den kommer fra. Robert B. Dilts og Todd A. Epstein præsenterer denne strategi i “Dynamic Learning”, her er der bl.a. transkriberet en intervention med en dreng på 10 år, der er erklæret ordblind. På kort tid lærer de ham at stave til GEOGRAPHY både forfra og bagfra. Dernæst lærer de ham ordet RECEIVE som han fanger meget hurtigere, da han begynder at forstå strategien. I appendix C i bogen finder man resultatet af en videnskabelig undersøgelse, der viser hvordan man ved brug af strategien har forbedret et antal elevers staveegenskaber holdt op imod en kontrolgruppe.

Strategien indeholder også – som det meste af NLP arbejde – teorien om øjenbevægelser. Denne teori kunne sagtens udgøre en hel artikel, så jeg introducerer den kun kort. Personer kigger på huskede billeder når du kan observere deres øjne gå op og til venstre, når øjnene kigger op og til højre vil det være konstruerede billeder. Kigger øjnene midtfor og til venstre vil det være huskede lyde, midtfor og til højre er konstruerede lyde. Ned til venstre er intern dialog, ned og til højre er følelser. Hos nogle mennesker er der byttet om på højre og venstre. Som sagt, der kunne skrives en hel artikel om det, og det kommer også senere på underbevidst.dk, kan du ikke nøjes med denne beskrivelse må du søge efter en uddybning eller låne en bog. Det er ikke så essentielt for strategien at du forstår det her.

Nu skal vi i gang med selve NLP strategien for at stave. Først skal jeg dog lige sige, at strategien er en evne du kommer til at lære. En evne kan ikke altid ændre ting på et højere logisk niveau (ifølge Gregory Bateson), så hvis det er lykkes din lærer, psykolog eller andre velmenende mennesker at overbevise dig om at du er dårlig til at stave, eller du har en forestilling om at “det at være ordblind” er en del af din identitet, så skal du arbejde med det først. Richard Bandler har engang arbejdet med en fyr, der var flymekaniker i den amerikanske hær. Til trods for at det arbejde er meget komplekst og at man er nødt til at vide hvad de forskellige dele er, så kunne manden hverken stave eller læse. For at gøre en lang historie kort, fandt Bandler ud af, at det var lykkes hans lærer i 3. klasse at overbevise ham om, at han aldrig ville lære at læse.

Der er i stedet nogle andre overbevisninger du med fordele kan tage til dig allerede nu:

Stavning er en visuel genkendelses evne, som du let kan lære. Du behøver ikke noget “stave-gen”, evnen er en funktion af en mental strategi

Fonetik (lydsprog) er en god støtte, når du skal stave ord du aldrig før har set, men den er langsommere og mindre præcis end den visuelle

Jeg har set mange eksempler på både forældre og lærere, der forsøger at assistere et barn i at stave ved at sige ting som: “Hvad lyder det som om det starter med?”, og så overdriver de ellers lydende i ordet, så de næsten fortæller barnet hvilket bogstav det drejer sig om. Deres intention er god, ingen tvivl om det, men det er en langsommelig proces og vil sikkert irritere både barnet og forældrene.

Forberedelse

Start med at tænk på noget der er dig så bekendt, at du er sikker på du aldrig vil glemme det (Det kunne være dit mellemnavn, din mors navn, det hus du bor i). Læg især mærke til den følelse af selvsikkerhed og genkendelse, der bevirker, at du er sikker på det du tænker.

Tænk så på noget du allerede har lært at gøre, som var en underholdende udfordring for dig at lære. Det kunne være sådan noget som at køre på cykel, løse en gåde eller et puslespil. Igen lægger du mærke til de følelser du får, specielt dem af nysgerrighed og den motivation der medførte at det lykkedes dig, selvom der var udfordringer.

Strategien

1. Start med at kig på det ord du gerne vil lære at stave. Her er det vigtigt at du har ordet på en afstand, hvor du tydeligt kan se alle bogstaver, der er i ordet.

2. Som det blev nævnt i starten, så vil mennesker generelt have tendens til at kigge op og til venstre når vi husker billeder (som en tommelfingerregl så kig op og til højre, når du er venstrehåndet). Så kig op til venstre og se bogstaverne præcis som du så dem i ordet. Vend tilbage til papiret og se på ordet hver gang du har svært ved at se ordet tydeligt for dig, indtil du kan se ordet tydeligt for dit indre øje.

3. Der er forskellige måder du kan overkomme problemer på, hvis du har svært ved at se ordet for dig:

Du kan starte med at forestille dig noget du er bekendt med, f.eks. familiens bil eller fordøren til det hus du bor i, bare det er noget du kan forestille dig tydeligt. Når du har det billede tydeligt for dit indre øje så placer bogstaverne inde i det billede, som om det var skrevet på siden af bilen, eller på fordøren af dit hus.

Du kan også opdele ordet i små stykker, med 3 bogstaver i hver. Start med at forestil dig de 3 første bogstaver for dit indre øje, indtil du kan se dem tydeligt. Bliv ved med at gøre det, indtil du kan se hele ordet samlet, tydeligt

4. Sammenlign nu de følelser du har vedr. det ord du har for dit indre øje, med de følelser du havde, da du tænkte på noget du aldrig vil glemme. Hvis følelserne ikke matcher dem du havde vedr. det du succesfuldt havde lært, men som var udfordrende og spændende så gå tilbage til Trin 1.

5. Læg så det papir væk du har ordet på. Kopier nu de bogstaver ned du har for dit indre øje, og sammenlign dem derefter med det papir du lærer fra. Matcher de ikke så gå tilbage til Trin 1.

6. Kig igen på billedet af ordet for dit indre øje og sammenlign igen følelserne med dem af selvsikkerhed og bekendtskab vedr. noget du aldrig vil glemme. Hvis følelserne ikke matcher så gør billedet endnu tydeligere og måske større for dit indre øje.

7. Læg igen papiret væk med ordet på. Stav ordet baglæns ved at kopiere bogstaverne ned fra dit indre øje, denne gang starter du bare bagfra. Sammenlign det du har skrevet med det du har for dit indre øje, og korriger, hvis der er noget der ikke ser rigtigt ud.

8. Find papiret frem igen og check at du har skrevet det rigtigt ned. Hvis de ikke matcher så gå til Trin 7 og gentag processen derfra.

Hvis du vil lære denne metode til børn kan du med fordel skrive bogstaverne i forskellige farver, og evt. supplere med en lille tegning af hvad ordet forestiller. Herefter holder du papiret op, så det er over øjenhøjde og til venstre for barnet. Når barnet mener at kunne se ordet, kan du begynde at spørge hvilke farver bogstaverne har. Det er typisk meget sjovere for barnet, end traditionelle staveøvelser, også træner det barnet i at bruge det system der er det eneste effektive til at stave korrekt: det visuelle system.

Hvad enten det er dig eller en du kender, der “lider af” ordblindhed, så start med at bruge teknikken allerede i dag. Trænger du til at få verificeret at andre der ikke er ordblinde, virkelig bruger denne strategi, så bed dem om at stave til “brochure” eller “bureau”. Observér og du vil sikker set deres øjne gå op og til en af siderne. (i nogle tilfælde når du slet ikke at se denne bevægelse, og de vil istedet forestille sig et papir eller et blad, hvor ordet står skrevet). Du skal heller ikke blive overrasket hvis dette medfører en generel forbedring af dine evner i mange andre situationer, et veltrænet visuelt system åbner mange muligheder! Stil gerne spørgsmål i NLP forummet, det ville også være dejligt med nogle beretninger om, hvad brugen af denne teknik har medført!

4 Replies to “Ordblind, nej tak – Bliv bedre til at stave”

  1. Hej skjold Andersen

    Jeg har med stor interesse læs ovenstående artikel om dysleksi
    Og har et spørgsmål vedr. min datters udfordringer i forbindelse med at stave korrekt. Er der mulighed for at vi kan tale samnen på telefon og har i kendskab til hvor jeg ellers kan søge hjælp ?

    Min datter er 13 år og er omgænger, vi har dog arbejdet en del med både samsyn og samhørelse hvilket gør at hun faktisk læser ganske godt efterhånden, men det kniber med at stave korrekt.

    Jeg kan træffes på mail.: [Henriks mail]
    Eller pr. Tlf.: [Henriks mobilnummer]

    Jeg håber du/i vil/kan hjælpe hende/os.

    På forhånd tak.

    Mvh Henrik V. Barrett-Nielsen

    1. Hej Henrik

      Tak for din kommentar. Jeg svarer dig lige her, så andre også kan få glæde af svaret.

      I forhold til en telefonsamtale, er jeg nok ikke den rette at tale med. Jeg har beskrevet stavestrategien her for 11 år siden, og jeg kan mærke at jeg altid har brugt den aktivt, med gode resultater.

      Jeg har aldrig undervist nogen i at bruge strategien, men det er der andre der har. Efter en hurtig søgning på Google fandt jeg denne side: http://hos.djurs.net/leg/nlp-oejenbevaeg.php

      Du skal vide, at staveproblemerne også kan komme af en tidlig barndomsoplevelse, hvor din datter har overbevist sig selv om, at hun aldrig lærer at stave. I så fald nytter det ikke noget at lære hende en masse teknikker. I stedet skal hun af med den negative overbevisning. Det findes der mange forskellige mennesker, der kan hjælpe med. Jeg har en forkærlighed for 5-Path hypnoterapi eller 7th Path selvhypnose.

      Endelig kan det også være din datter synes det er udfordrende at skulle “visualisere” ordene. Her kan I tage fat i Thomas Kirkfeldt fra Klinik for Syn og Udvikling: http://www.synogudvikling.dk/
      Men jeg kan ikke vurdere, om I allerede har været nede af den sti.

      Prøv at undersøg de her tips lidt nærmere, og mærk efter hvad der føles rigtigt. Jeg vil give dig ét sidste råd: Pas på ikke at køre din datter træt i at lære at stave. Som du allerede ved er hun et godt menneske, uanset om hun nogensinde lærer at stave!

  2. Hej Søren

    Mange mange tak for din respons.
    Jeg tænker du meget vel har ret i, at det kan hænge sammen med tidligere oplevelser i hendes liv.
    Jeg er glad for din links og vel følge op på dem. Det skal siges at hun har rykket selv rigtig langt de sidst 3 år … mangler bare det “sidste” og jeg som forældre har været fortrøstningsfuld, dog bekymret og lidt bange for ikke at kunne give hende tilstrækkelig hjælp.

    Endnu engang tak og rigtig god dag.

    Vh Henrik

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *