Jeg får mange ideer, og nogle af dem er så interessante, at de bliver ved med at vende tilbage. På køreturen mod jobbet i dag, var der en oplevelse, som vækkede en gammel idé til live igen. Den første idé sparkede til en anden, der handler om at dele de ideer på nettet, jeg alligevel aldrig selv får ført ud i livet. Det her bliver derfor debutten på kategorien “Gratis ideer.”
Næsten hver morgen tager jeg turen på Ribe Landevej mod Hejnsvig. Det er et stykke vej, hvor mulighederne for at overhale er begrænsede. Den bugter og drejer sig, ligesom den tit er trafikkeret om morgenen. I morges var ingen undtagelse. Jeg kommer kørende på et af de drilske steder, og lægger mærke til at jeg har en overhalende bil på siden af mig. Vi er tæt på toppen af en forhøjning, og den overhalende bil kan ikke se det samme som mig, nemlig at der nedenfor forhøjningen kommer en modkørende.
Den overhalende bil er så langt i processen, at jeg trækker så langt til højre som muligt og bremser ned, for at give plads. Der er tilsyneladende ingen reaktion i den overhalende bil. Stedet hvor overhalingen skete taget i betragtning, virkede det som en meget hasarderet beslutning.
Jeg er ikke nogen engel i trafikken og kommer da også fra tid til anden til at genere medtrafikanter (dog ikke på helt så dramatiske måder). I de situationer ville det være fedt med et tegn, som betyder undskyld! Det er så nemt at hæve langemand, vrisse, ryste på hovedet, se opgivende ud, osv. Men en hurtig, effektiv og utvetydig undskyldning, se det er straks værre.
Selv hvis der var et tegn for undskyld, der egnede sig til trafikken, er det ikke sikkert det ville blive brugt. I den omtalte situation skulle det vise sig at være en hel forestilling i aggressiv kørestil, der var på programmet. 300 meter foran var der nemlig en blokvogn fra et lokalt entreprenørfirma, efterfulgt af en ladbil fra samme firma. Det lille vogntog havde akkumuleret en lille kø på tre personbiler bag sig.
Min dødforagtende medtrafikant var absolut ikke tilfreds med udsigten til at køre en længere distance med kun 70 kilometer i timen. Vedkommende kørte alt for ofte ud i et forsøg på at orientere sig. Irriterede de andre biler i køen ved at overhale dem i små bidder, og med ganske lidt omtanke for den modkørende trafik.
På et tidspunkt fulgte en anden bil efter i overhalingen af selve vogntoget, og det er det tætteste jeg endnu har været på at bevidne et frontalt sammenstød som følge af en overhaling. Der skete heldigvis ikke noget, men hold op, hvor var det tæt på!
Der kan være mange grunde til at have travlt i trafikken, men det er svært at finde en grund, der retfærdiggør at man sætter sit eget (og andres!) liv og lemmer på spil på den her måde.
Derfor bliver jeg lidt nysgerrig og tænker: “Hvad mon det er for en person?”, “Hvem ejer bilen?”, “Mon vedkommende har en kedelig ulykkeshistorik?” og
“Tænk hvis det var muligt at komme i kontakt med vedkommende, for lige at høre om den form for kørsel er helt gennemtænkt?”
Den sidste tanke ledte videre til min tidligere idé. Ideen går i alt sin enkelthed ud på at etablere en service på internettet, hvor man kan skrive [Registreringsnummer]@skriv-til-en-bil.dk (eller et andet federe domæne). Beskeden bliver lagret på en hjemmeside og associeret med det pågældende registreringsnummer. Hvis man som bilejer logger på hjemmesiden med NemID og bekræfter at eje en bestemt bil, bliver man i stand til at modtage beskederne og evt. svare på dem. Det kunne også være en service ligesom trustpilot, hvor det her var muligt at rangere hvordan den pågældende bil opfører sig i trafikken.
Jeg kan forestille mig en lang række fordele ved sådan en service:
- Roadrage er et stigende problem. Vrede er en følelse der opstår, når vi synes noget er uretfærdigt. Det kan være særligt svært at tackle i trafikken, netop fordi det er svært at opnå retfærdighed, når du ikke kan kommunikere den frustration til modparten. Med denne service ville altid vide, at hvis du har brug for at give din mening til kende, så kan du tage registreringsnummeret og sende en besked.
- Forsikringsselskaber har brug for detaljeret information for at kunne sætte de rigtige præmier. Hvis der er billister som kører dårligt, bliver det ikke nødvendigvis registreret i dag, og det er en skam.
- Er man vidne til en påkørsel på en parkeringsplads, kan man sende en besked til den påkørte bil med et et billede af modpartens bil.
- Er der en som har parkeret et uhensigtsmæssigt sted, eller holder med lys på, er det bare at bruge telefonen og smide en mail afsted.
- Eller hvad med en lygte der ikke virker, et dæk der mangler luft, eller noget helt andet?
En anke mod ideen kunne være: Jamen det er jo kun interessant at bruge, hvis andre bruger det?
Som alt innovation er der selvfølgelig en “hønen og ægget” problematik. Det kan dog løses ved at gøre det attraktivt at anvende servicen. I dag findes flere hjemmeside, hvor man kan indtaste sit registreringsnummer i forbindelse med køb af reservedele. På disse sider kunne der købes markedsføringsplads, så en lille besked poppede op med teksten “Du har X ulæste beskeder på skriv-til-en-bil”, hvis der vitterligt er ulæste beskeder.
Forsikringsselskaber kunne også opfordre aktivt til brug af siden, med rabatordninger af forskellig karakter, hvis det vurderes at have en positiv effekt for mængden eller håndteringen af skader.
Hermed slutter mit indlæg om en app, der kan bruges til at kommunikere med bilejere, du kun kender registreringsnummeret på. Hvis du sidder og tænker “Det var smart, sådan en app vil jeg gerne lave”, er du hermed fri til at gøre det. Jeg skal hverken have royalties eller aktier, men hvis du bliver multimillionær, må du da gerne huske hvor du fandt ideen.
Sidder du og tænker: “Det var da en dårlig idé, du har overset noget essentielt” eller “Sådan noget findes allerede”, er du meget velkommen til at smide en kommentar.
One Reply to “Hvem ejer bilen?”