Man vinder absolut ingen popularitetskonkurrencer ved at køre Tesla. I starten var der en del spydigheder fra folk, der elskede deres brummende fossilbiler. I 2025 er det næsten som om billedet er vendt. Gruppen er folk der elsker deres fossilbiler er svundet kraftigt ind, og de spydige bemærkninger kommer nu med henvisning til stiferen Elon Musk, der på mange måder har fundet et helt nyt niveau for at gøre sig uheldigt bemærket i den brede offentlighed. En sport han var god til i forvejen.
Jeg vil ikke bruge en masse krudt på at diskutere Elon Musk i dette indlæg. Min drøm er at vi får selvkørende biler, så antallet af biler kan reduceres, og flere mennesker får nemmere ved at klare transporten på en mere bekvem måde til billigere penge. Det er stadig min overbevisning at Tesla er tættere på at realisere den vision end nogen anden. Jeg er stadig fascineret af Elon Musks evne til at realisere teknologiske visioner, samtidig med at jeg græmmer mig over hans relationelle kompetencer (eller mangel på samme). Man får et dybere kendskab til denne brist ved at læse hans selvbiografi. På mig virker det som om han mangler et spirituelt ankringspunkt, i stedet for at hente brændstof i drama. Men nok om det.
Min clickbait overskrift er altså ikke en indikation af, at jeg er på vej til at skifte bilen ud. Jeg holder stadig fast i bilen og i mine aktier i Tesla. Ikke på grund af Elon Musk, men på trods af ham. Til gengæld var det tid til at skifte dæk, men mere om det under de sædvanlige overskrift, der også indgik i mit indlæg fra første, andet, tredje og fjerde år.
Økonomi
Afsnittet om økonomi bliver kortere i år, end det har været de andre år. Det lader til at vi i Danmark endelig har forstået den økonomiske fordel ved elbiler, og der er derfor ingen grund til at underholde med det emne i samme omfang som tidligere.
Forsikring
Sidste år kunne jeg berette at min forsikring var gået fra 10.294 til 8.500 kr. som følge af et opkald til forsikringsselskabet. Ét år senere er prisen steget til 10.047 kr. som følge af høje skadesudgifter på Tesla’er generelt. I protest indhentede jeg to komplette forsikringstilbud fra konkurrerende selskaber, kun for at konstatere at de to andre ikke kunne være med på prisen. Mit nuværende forsikringsselskab lavede en såkaldt “redning”, hvor de gav mig 10% rabat på alle andre forsikringer, og det afbødede næsten stigningen på bilforsikringen.
Værditab
Med den sædvanlige graf fra DR, burde jeg have 39% af bilens værdi tilbage efter 5 år. Sidste år var jeg 50.000 kr. lavere end forventet, og i år er dette tal vokset til omkring 70.000 kr. En bil der er nærmest identisk med min (og uden parkeringsskaden) kan erhverves for 160.000 kr. nu. Det er ekstremt meget bil for pengene! Vi begynder at nærme os et niveau, hvor jeg ikke forstår hvorfor man ville købe en benzin eller dieselbil, selv hvis man har et stramt budget.
Energiøkonomi / Brændstofsøkonomi
Det her punkt har jeg besluttet at skære kraftigt ned på i år. Der kommer således ingen opgørelse. Mest af alt fordi det er blevet uoverskueligt at holde styr på. Nu hvor der kan betales med kort på flere standere, er der ganske enkelt alt for mange afvigende transaktioner til at det giver mening at holde styr på det hele. Hjemmeladning er stadig det absolut billigste. Her lå jeg på en gennemsnitlig elpris på 1,25 kr. pr. kWh, og jeg er sikker på at strømmen til bilen er billigere, fordi opladningen sker med henblik på at få den billigste pris.
Service og reparationsomkostninger
Sidste år kunne jeg annoncere, at jeg efter 110.000 km på ét sæt sommerdæk og ét sæt vinterdæk, var stillet i udsigt at det var tid til at skifte. Det var en udskrivning på 7.600 kr. ved skiftet til sommerdæk, og endnu en udskrivning på 7.600 kr. ved skiftet til vinterdæk. Altså lidt over 15.000 kr. til dæk på fem år. En udgift på ca. 3.000 kr. om året. Det første resultat på en Googlesøgning efter “Dækudgifter årligt” indikerede at man skulle regne med 3.000 kr. Så selvom en elbil er tungere og har en hurtigere acceleration, kan det altså godt lade sig gøre at ramme en ret almindelig udgift til dæk.
Jeg havde troet at bilen skulle til service i 2024, men sådan skulle det ikke gå. Tesla sendte mig en mail med en påmindelse om en afhjælpning af et identificeret problem, som de gerne ville ordne. Det foregik så gnidningsfrit at jeg valgte et tidspunkt i min Tesla app. Herefter dukkede der en servicebil op, som skiftede det kabel, der skulle skiftes. Samlet set tog operationen 30 minutter, og vi fik en lille sludder om min gamle parkeringsskade, som han ikke mente jeg behøvede at bruge krudt på at få udbedret. Tænk engang, en bil der ikke har været til service i fem år, og som stadig kører fantastisk.
I en nylig opdatering fandt jeg en menu over en vedligeholdelseskalender som bilen fører. Her er der nogle forskellige punkter som udskiftning af luftfilter og andre småting, som jeg kan se jeg burde have fået gjort. Så måske skal 2025 blive året, hvor bilen for første gang skal til service.
Softwareopdateringer
Der er heller ikke rigtigt kommet forbedringer til de selvkørende egenskaber i år. Sidste år fortalte jeg, hvordan Tesla for alvor var begyndt at blive undersøgt i USA. Med den nye alliance mellem Musk og Trump, kunne man godt forestille sig, at Tesla får længere snor til at udvikle de selvkørende egenskaber. Men det betyder ikke nødvendigvis at vi får glæde af disse egenskaber i Europa. Musk har udtalt at han forventede en lancering af selvkørende egenskaber i 2025 i Europa, men med alt den modstand der mod hans person og de store udfordringer den europæiske bilindustri har, så tvivler jeg på at det bliver tilfældet.
Musk har også udtalt at den hardware der er i min aldrene Model 3 ikke er stærk nok til, at den kan komme til at køre helt selv. Til gengæld forventer han at Tesla opgraderer hardwaren på deres regning, for dem der har købt bilen med “Full Self Driving”. Det kan være det ender med at være en god investering, at jeg købte den pakke i sin tid.
Jeg talte i 2024 med en nyslået elbilejer, der havde valgt at købe i VW. Han var skuffet over deres håndtering af opdateringer, og lyttede misundeligt til min beretning om, hvor godt det håndteres af Tesla. Han var i kraftige overvejelser om, at skifte VW’en ud med en Tesla næste gang. Det illustrerer en pointe jeg har haft siden jeg købte bilen, at en Tesla er en computer der kan køre, mens en VW er en bil med en indbygget computer. Der er en verden til forskel på de to måder at tænke på.
Der kommer stadig en lind strøm af softwareopdateringer til Tesla’en og i år kunne jeg glæde mig over, at der nu endelig er mulighed for at lytte til YouTube Music!
Konklusion
Alt i alt endte 2024 med at være meget lig de senere år. Ved udgangen af 2024 var Tesla vitterligt blevet “den nye folkevogn”, som min studiekammerat forudså, da vi hentede vores biler i 2019. Det spændende bliver nu om Musk sætter det hele over styr i 2025 eller om den nye Model Y er så god en bil, at salgstallene vender. Og ikke mindst om de selvkørende egenskaber endelig finder deres vej til Danmark. Da jeg købte aktier i Tesla i 2021 for 100.000 kr. lovede jeg mig selv ikke at sælge dem, før bilen kan køre selv. I den mellemliggende periode har aktierne både være nede på 50.000 kr. i værdi og helt oppe i nærheden af 200.000 kr. i værdi. Nu er de tilbage på de 100.000 kr. jeg oprindeligt købte for. Jeg holder fast i planen, og har ingen planer om at sælge hverken aktier eller bil. Jeg undlader også at anskaffe mig klistermærket “I bought this car before Elon went crazy”, men beder i stedet en stille bøn om, at han i sin alliance med Trump vil udrette mere gavn end skade.