Tesla Model 3 efter fire år – Et par uheld og et bilsyn

Markedet for elbiler er stadig præget af kraftig udvikling. Der er derfor ingen grund til at stoppe en god tradition. Idet jeg stadig ejer den samme Tesla Model 3, som jeg anskaffede mig for fire år siden, kommer en en status på mine oplevelser i det fjerde år (Du kan også læse om første år, andet år og tredje år). Som sædvanlig holder jeg mig til de samme overskrifter, medmindre der er nye erfaringer eller oplevelser, der er værd at dele.

Økonomi

Der bliver snakket meget om økonomi på elbiler for tiden. Både anskaffelsespris og driftsudgifter får jævnligt en tur i mediemøllen. Vi tager en tur gennem de sædvanlige overskrifter.

Forsikring

Sidste år fik jeg sænket min forsikringspræmie fra 11.152 til 10.294 kr. om året. Ikke nogen stor nedsættelse, men jeg samtidig reduceret mine andre forsikringer fordi bilforsikringen var så høj. I år gav jeg den et skud mere. Min søster og svoger havde lige forhandlet deres forsikringer, og ifølge den oversigt de havde, var mine øvrige forsikringer konkurrencedygtige men prisen på bilforsikringen var stadig for høj. Tesla har selv et forsikringstilbud, og det fortalte mig at jeg burde kunne komme noget længere ned. En simpel henvendelse med henvisning til Teslas tilbud medførte at jeg fik reduceret min selvrisiko fra 11.000 kr. til omkring 3.000 kr. samtidig med at den årlige præmie faldt til 8.500 kr. Eneste ting jeg skulle give afkald på var fri kilometer. Nu er jeg begrænset til 35.000 km, men det bør også være rigeligt, da jeg kun har kørt ca. 26.000 kilometer i gennemsnit de sidste fire år.

Værditab

Der er virkelig kommet konkurrence på nyprisen, og det smitter af på brugtvognsprisen. Ifølge den oversigt fra DR jeg har brugt i de andre indlæg, burde jeg have 48% af værdien på bilen tilbage på nuværende tidspunkt. Bilen skulle derfor kunne sælges for 278.400 kr. Det lader bare ikke helt til at kunne lade sig gøre. Jeg kunne ikke finde en bil der svarer nøjagtig til min, men jeg fandt en sort Model 3 med tilsvarende kørte kilometer og FSD-pakken. Den kunne erhverves for 222.000 kr., godt 50.000 kr. lavere end opgørelsen fra DR. Det passer også meget fint med, at man kan erhverve sig en spritny Model 3 (opdateret udgave) 50.000 kr. billigere end jeg betalte for en tilsvarende pakke i slutningen af 2019.

Energiøkonomi / Brændstofsøkonomi

Intet nyt under solen i forhold til den overordnede ladestrategi. Tesla ladeboks derhjemme, primært Supercharging ude, og dernæst diverse småopladninger hos forskellige udbydere. I 2023 blev mulighederne for roaming markant bedre. Min brik fra E.ON. kunne anvendes på mange ladestandere, der ikke var fra E.ON. selv. Jeg nød bekvemmeligheden, men fik så straffen i form af en eksorbitant overpris på strømmen.

At der er tale om en vild overpris ses bedst ved, at jeg har anvendt brikken som erstatning for at gå ind i Spiirii’s app, som bare er lidt mere bøvlet. Men hvor Spiirii i gennemsnit har taget 2,88 kr. pr. kWh skal E.ON. altså have 10 kr. mere pr. kWh for at for at gøre det bekvemt at bruge deres brik.

Jeg forstår ærligt talt ikke hvorfor vi ikke har lært noget af udbygningen af mobilnettet. Her var der også massive problemer med roaming i mange år. Nu gentager historien sig så med opladning af elbiler. Indtil videre er jeg i hvert fald færdig med at bruge ladebrikken fra E.ON. Jeg har formentligt betalt en overpris på omkring 1.700 kr. Dyre lærepenge!

Selv med mine dyre lærepenge, er prisen på at køre elbil blevet billigere i 2023 sammenlignet med 2022. Fra i gennemsnit at have betalt 2,35 kr. pr. kWh i 2022 er den samme pris 1,94 kr. i 2023. Lige med undtagelse af E.ON. er der prisfald over hele linjen. Ellers er det samme mønster fra tidligere. Hjemmeladning er billigst (halv pris i forhold til 2022), dernæst kommer Tesla, og så alle de andre. Det er igen blevet markant billigere i energiudgifter at køre elbil. Især hvis mine lærepenge fraregnes da de fylder omkring 5 øre pr. kWh.

Strømprisen for 2024 ser i øjeblikket ud til at stige med omkring 30 øre. Det er elselskabet der forventer at jeg skal bruge flere penge på nettariffer. Det skyldes utvivlsomt at N1 i 2023 har givet gratis nettarif i sidste halvdel af 2023 som en rabat til andelshaverne. Men om det går helt så galt er svært at sige på nuværende tidspunkt. Min bil lader nemlig hovedsageligt om natten, hvor prisen for at belaste elnettet er noget lavere. Mere om det senere.

Service og reparationsomkostninger

I løbet af 2023 faldt jeg over en smædekampagne mod elbiler på LinkedIn. Den handlede om hvor meget mere mikroplastik elbilerne er skyld i, fordi de slider dæk meget hurtigere end fossile biler. Argumenter var at bilerne accelererer hurtigere og er meget tungere. Hvis jeg husker rigtigt estimerede de et dæk til at holde 35.000 km, men på en elbil kunne det komme helt ned på 25.000 km. Jeg undrede mig meget over artiklen. Min bil kører stadig på de samme to sæt sommer- og vinterdæk, som jeg købte af Tesla. Næste gang jeg skal have sommerdæk på, kræver det dog en investering i et sæt nye dæk. Men til den tid har de to sæt dæk kørt intet mindre end 110.000 km tilsammen. 55.000 km pr. sæt.

Hvor hurtigt dækkene bliver slidt, handler om hvor hårdt de bliver kørt. Min bil er nærmest altid i chill-mode. Her er accelerationen mindre kraftig. Den kan stadig køre fra en 2,2 liter dieselbil i et lyskryds, men den giver ikke kvalme hvis du trykker pedalen i bund.

Jeg troede 2023 skulle være det første år, hvor bilen skulle en tur til service. En ny bil skal synes første gang inden den er fyldt fire år, og således gælder det også for min bil. Da indkaldelsen til syn kom, tænkte jeg imidlertid, at det kunne være sjovt at se, om den ville gå igennem helt uden at have været til service. Efter 103.000 kilometer, og et uheld, der gav en tur i grøften, havde det ikke overrasket mig hvis der var et eller andet at komme efter. Synshallen godkendte dog bilen uden anmærkninger. Det tætteste på noget, der kunne blive et problem, var en smule rust på bremserne. Jeg fik derfor et venligt råd om at bruge mine bremser lidt mere, for der var meget lidt slid på klodserne.

Skjult servicemenu og batterikapacitet

På et forum var der nogen der drøftede deres første syn af Model 3. Det er åbenbart almindeligt med rust på bremserne. Så almindeligt, at Tesla har et punkt i servicemenuen, der kan guide dig til at køre rust af bremserne. Menuen er ikke designet til den almindelige bruger, men det har aldrig stoppet folk på YouTube. Her er en video som forklarer hvordan det foregår:

Sidste år fortalte jeg, at jeg drømte om at få lavet en test af batterikapaciteten. Tesla har en garanti som hedder at kapaciteten skal være mere end 70% efter 8 år eller 196.000 km. Jeg fandt et firma, der mente at kunne lave sådan en test, men fordi jeg er halvvejs på begge krav, kan jeg godt vente nogle år endnu. I den skjulte servicemenu kan man selv igangsætte en test af batterikapaciteten. Der findes også en masse videoer om det på YouTube, hvis du skulle have lyst til at dykke ned i dette emne.

Flere ladestandere og flere elbiler

Den ekstreme mangel på ladestandere i 2019 er en saga blot. Der er kommet massevis af ladestandere, og der kommer stadig flere til. I Billund Kommune har alle offentlige institutioner fået ladestandere, og de kan tilmed benyttes af alle. Det lokale forsyningsselskab har sat en hurtiglader op. Plugshare viser 19 ladestandere i Grindsted, hvor der for få år siden bare var én, og den har ikke engang alle med. I den lille by hvor min kæreste bor, var der indtil for få måneder siden, kun én ladestander hos den lokale mekaniker i udkanten af byen. Nu er der kommet to 60 kW ladere ved SuperBrugsen i centrum af byen.

Lademulighederne bliver altså flere og flere. Der er stadig alt for mange udbydere, og med det roaming-problem jeg nævnte tidligere, er der altså et område som politikerne bør regulere hurtigst muligt. Giv os nu bare én brik, der virker til hele lortet, eller lad os bruge betalingskort. Sørg også for at prisen bliver holdt nede, så det ikke er et tag-selv-bord for ladeoperatørerne.

Tesla har så stor succes med at sælge biler i Danmark, at jeg et par gange har prøvet, at snuppe den sidste eller næstsidste plads på en Supercharger station. Heldigvis er der blevet oprettet nye lokationer og sket en udbygning på flere eksisterende. Men det virker alligevel som om, at der er en noget større belastning på Teslas ladenetværk end tidligere. Til trods for at konkurrenterne altså vælter hurtigladere op langs motorvejen.

Energifællesskaber og nettariffer

Under denne overskrift skrev jeg sidste år lidt om energifællesskaber som et middel mod høje elpriser og den hastigt galoperende nettarif. I 2023 indtrådte jeg i repræsentantskabet for Norlys, der ejer netselskabet N1. Derudover var jeg med til at stifte en almennyttig forening ved navn Energifællesskaber Danmark. I repræsentantskabet arbejder jeg for at gøre Norlys bevidst om energifællesskaber. Siden begrebet blev lanceret af EU i 2018 og frem til 2022 var der primært en kamp mellem netselskaberne og fortalere for energifællesskaber, der handlede om hvordan man kunne spare på tarifferne. Det har været hæmmende for udviklingen af energifællesskaber, fordi det skaber en masse unødig frygt hos netselskaberne. Blandt flere netselskaber har jeg set en graf der ligner denne:

Netselskaberne er simpelthen bange for, at det ekstra strømforbrug fra varmepumper og elbiler skal havne i den såkaldte “kogespids”, hvor der bliver brugt meget strøm til madlavning. Af samme grund har man indført dyre transportomkostninger på strømmen, når den bruges i de timer, hvor elnettet er hårdest belastet.

Via hjemmesiden eloverblik.dk kunne jeg logge ind med MitID og hente mit strømforbrug time for time i 2023. Da jeg både har elbil og varmepumpe, burde jeg allerede nu kunne give en indikation af, om der er hold i skræmmescenariet.

Idet min bil lader når spotprisen er lavest og varmepumpen gør det samme, er det ikke så overraskende at min graf slet ikke ligner netselskabernes skrækscenarie. I min optik ligner det at nøglen til at indarbejde elbiler og varmepumper er via digitalisering, ikke en dyr udbygning af elnettet. I takt med at elbilerne vinder frem, håber jeg på at netselskaberne gør sig disse erfaringer, inden de begynder at forstærke elnettet.

Forhåbentligt ser vi også at elbilsproducenter begynder at kigge nærmere på muligheden for at bilen kan aflevere strøm til husstanden fra batteriet. Et batteri der kan levere strøm til motorer, der kan flytte knap 2 tons fra 0 til 100 km/t på fire sekunder, kan yde en seriøs effekt. Det burde kunne udnyttes til at undgå overbelastning af lokale net. Lige nu er den teknologi slet ikke seriøst i spil, men det kommer forhåbentligt.

I mellemtiden arbejder jeg hårdt på at repræsentantskabet i Norlys skal lære energifællesskaber at kende som begreb. Jeg tror nemlig energifællesskaberne kan være med til at sikre en stabil lav strømpris. Det er en gevinst uanset om nettarifferne også kan holdes nede eller ej.

Softwareopdateringer

Igen i år vil jeg påstå at bilen er bliver MINDRE selvkørende. Tesla bliver for alvor kigget i kortene og nu er bilen også begyndt at bruge kameraet i kabinen til at holde øje med, om du er opmærksom på vejen. Min egen fornemmelse er, at bilens egenskaber er stagneret. Den har ikke fået bedre selvkørende egenskaber de sidste to år. Til gengæld er der pga. regulativer blevet fjernet egenskaber, som ellers fungerede ganske godt, og var med til at gøre det mere behageligt og formentligt også sikkert at køre bil.

Der kommer stadig mange opdateringer, men de byder primært på små forbedringer i brugeroplevelsen. Misforstå mig ikke. Jeg sætter stor pris på, at Tesla nu har skrevet hvad der er tågeforlygter og tågebaglygter, for det kan man lige så godt, når man har god plads på skærmen. Jeg savner bare at vi snart kan få en smagsprøve på de selvkørende egenskaber der bevidnes i talrige videoer fra USA på YouTube.

Der er også kommet mere underholdning til bilen, f.eks. i form af Apple Music. Personligt savner jeg stadig YouTube Music. Det går dog fint med Spotify, der er inkluderet i Premium Connectivity.

At være uheldig i en Tesla

Ud over en simpel parkeringsskade har jeg holdt mig fri af uheld i Teslaen, men sådan skulle det ikke blive ved med at være. Hele to uheld havde jeg indenfor den samme måned. Det første uheld var meget beskedent, og skyldtes at jeg tog imod nogle uheldigt timede instruktioner fra en medpassager, hvor jeg i stedet skulle have koncentreret mig om vejens forløb. Vi var faretruende tæt på at kollidere med en modkørende bil, men endte kun lige med at kysse deres forhjul og muligvis lidt på en forskærm. Jeg skriver muligvis, fordi jeg ærligt talt havde svært ved at se, at den ridse der var på forskærmen kunne være kommet fra sammenstødet. Min egen bil havde dårligt nok nogen skrammer fra den lette berøring:

Sneen skjuler næsten det lille mærke eller to, der kom under forlygten.
Det var endnu sværere at se, da jeg havde tørret bilen over med en klud.

Jeg var hurtig til at gemme optagelserne fra uheldet, og kunne derfor sende en video af hændelsen til forsikringsselskabet. Det er nu op til dem at vurdere, hvor stor en skade jeg har forvoldt på den modkørende bil. Min egen bil ser jeg ingen grund til at reparere på.

Næste uheld skete et par uger senere. Min kæreste og jeg skulle en tur til København, og vi var kun kommet et par kilometer væk fra hendes bopæl, før det gik galt. I et skarpt sving, ved passende hastighed, er vejen så glat at bilen ikke vil dreje nævneværdigt. Det havde jeg ikke troet kunne ske på den måde for en firehjulstrukket bil på vinterdæk.

I stedet for at dreje forsætter bilen lige ud i en dyb grøftekant. Det giver et ordentligt bump da vi lander i grøften. Bilen tænder selv for katastrofeblinket. Ingen airbags bliver dog udløst. Jeg kan ikke komme ud af døren ved førersædet, så dyb er grøften.

Da vi holdt i grøften genser jeg optagelsen fra bilen, for jeg mente ikke jeg havde kørt for stærkt, men det er jo nemt at overbevise sig selv om. Videoen gav mig dog ro i sindet. Hastigheden var på ingen måde urimelig.

Jeg troede fejlagtigt at Teslaen ville gemme optagelsen, når nu katastrofeblinket havde sat ind. Jeg fik heller ikke trykket på ikonet, som man kan bruge til at gemme seneste optagelse, så de blev overskrevet automatisk af nyere optagelser senere på dagen. Æv.

Et par flinke mennesker stopper og prøver at trække os op, men det gør ikke andet end at bilen bliver slæbt 25 meter. Som det kan ses på billedet sidder vi uhjælpeligt fast. Jeg var forberedt på at hele min side af bilen ville være fyldt med ridser og en kæmpe bule, der ville kræve en kæmpe reparation. Vi ringede til vejhjælp og satte os til at vente.

Vi var ikke de eneste der var uheldige den dag. Derfor skulle vi indstille os på to timers ventetid. At vente i en Tesla er en helt anden oplevelse, end dengang jeg fik en motordefekt i en Ford S-max. Min kæreste lærte mig at spille Backgammon, og vi fik set en kortfilm på YouTube. Jeg tændte også for “pejsen” og vi morede os kosteligt over, at den startede en sang med teksten: “If we make it through december, everything is going to be alright”

Efter 1½ time kom der en lokal entreprenør, som havde set os, og været hjemme og hente en gravemaskine. En maskine med evnen til at løfte bilen, fremfor at trække i den, var virkelig kærkomment. Vi kommer fri, men kan konstatere at bilen ryster en helt del ved 80 km/t. Vi kører hjem til min kæreste og afventer vejhjælp. Imens vi venter inspicerer jeg skaderne, og jeg kan vitterligt ikke se en skramme. Bilen ligner ikke noget der har været i grøften.

Da vejhjælp ankommer inspicerer han også bilen. Jeg fortæller ham om rystelserne og han foreslår at jeg tjekker om der sidder skidt på indersiden af hjulkapslerne. De er rigtigt nok fulde af mudder fra grøften. Han siger at han ikke umiddelbart kan se nogen problemer, men foreslår at jeg lige kører bilen på værksted og får kigget under den, mens den er på en lift. Jeg forklarer at vi er på vej til København, og jeg vil gerne vide om han ville anbefale mig at lade den stå, eller om jeg kan køre i den derover. Han tænker, kigger lidt nærmere, og siger så: “Hvis det var min bil, så turde jeg sq godt køre til København i den, du skal bare lige have fjernet det mudder”. Efter en tur i vaskehal satte vi kurs mod København og alt gik som det skulle. Det er par uger senere at jeg fik bilen synet. Eftersom de ingen bemærkninger havde, går jeg ud fra at jeg slap med skrækken.

Konklusion

Det er stadig en fornøjelse at køre elbil. Flere og flere får øjnene op for, at der er penge at spare og kørekomfort at hente. De mange smædekampagner, der efterhånden er begyndt at dukke op, har indtil videre ikke haft noget kød på sig. Den eneste negative oplevelse jeg har, er at se hvordan brugtprisen på bilen rasler ned. Men i og med det betyder, at jeg også kan erhverve mig min næste bil til billigere penge, så er der ikke noget at ærgre sig over.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *