Forskel på selvhypnose og selvhypnoterapi

Dave Elman’s bog “Hypnotherapy” gjorde det for alvor populært at skelne imellem hypnose og hypnoterapi. Hvor det første er en tilgang baseret på at stille det underbevidste sind positive forslag, er det sidste en tilgang, der arbejder terapeutisk med det underbevidste sind, for at fremme forandring. Selvom alt hypnose er selvhypnose, foretages den samme skelnen ikke her, men måske det bare skyldes at der har manglet en teknik?

Søger du på google efter hypnose, får du ca. 25 millioner resultater. Søger du efter hypnoterapi, får du ca. 200.000. Det er en indikation på, at hypnose som begreb er langt mere udbredt en hypnoterapi. For en professionel hypnotisør er der stor forskel på hypnose og hypnoterapi, selvom begge dele involverer en tilstand af trance. Kort fortalt anvendes teknikker som aldersregression og partsterapi i hypnoterapi, det gør det ikke i klassisk hypnose.

Søger du så efter selvhypnose på google, får du ca. 66.000 resultater, men søger du efter “selvhypnoterapi”, får du kun 5, hvoraf de to er herfra siden og de øvrige ikke er særlig relevante. At der ikke er mange resultater giver sådan set fint mening, for det er en betegnelse jeg har valgt at bruge, for at synliggøre at den samme forskel mellem hypnose og hypnoterapi også optræder mellem selvhypnose og selvhypnoterapi. Det skal derfor retfærdigvis siges, at ligesom noget af det der kaldes hypnose også er hypnoterapi, vil der også været noget af det der kaldes selvhypnose, der er selvhypnoterapi.

Min egen oplevelse er dog, at selvhypnose ofte reduceres til “direkte suggestion”, hvor der anvendes nogen korte positive sætninger, du siger til dig selv. Enten foran spejlet, eller som en del af en proces, der skal fremkalde en trancetilstand. Der er også et større marked for lydfiler, hvor du lytter til en hypnotisør, der stiller dig positive forslag. Begge dele er klassisk selvhypnose i samme forstand som jeg omtaler klassisk hypnose.

Det kan sagtens fungere. Især hvis du er vedholdende med din praksis. Du kan dog også opleve udfordringer, hvis det du forsøger at indarbejde i sindet, strider imod andre overbevisninger, der har slået dyb rod i dit sind. I så fald kan du opleve – ligesom mange nytårsforsæt – at det går fint i starten, men så snart viljestyrken slipper op, stopper du med at praktisere.

I modsætning hertil, er der en teknik jeg lærte at kende for et par år siden, som hedder 7th Path® Selvhypnose. Det er en teknik som er designet til at arbejde terapeutisk, imens du praktiserer selvhypnose. Det sker ved at du praktiserer forskellige sunde positive erkendelser, der går ind og fremkalder associationer til oplevelser, der relaterer til erkendelserne. Derved får du på en meget blid måde bearbejdet oplevelser fra tidligere i dit liv, som måske satte sig fast i sindet som en dårlig oplevelse. Når du får givet slip på den følelsesmæssige påvirkning fra fortiden, får du mere energi og overskud til at indarbejde de nye vaner du ønsker dig.

Der er så stor en forskel på klassisk selvhypnose og den teknik der anvendes i 7th Path®, at det vil være ganske rimelig at betegne det som selvhypnoterapi. Er du vedholdende i din praksis, vil du opleve mange positive forandringer i dit liv, helt uden at indgå i en terapeutisk relation med andre mennesker.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.